Nieuws   •

21 juli 2020

Avy demonstreert ‘drone in a box’ oplossing voor hulpdiensten

Met het Drone2Go-initiatief onderzoeken vijf hulpdiensten – Rijkswaterstaat, Brandweer Nederland, Politie Nederland, ILT-Aerosensing en NVWA – samen met bedrijfsleven en kennisinstellingen de inzet van autonoom vliegende drones bij incidenten. Afgelopen week demonstreerden Avy hun ‘drone in a box’-oplossing. Plaatsen van handeling: een gesimuleerd auto-ongeluk op Unmanned Valley, met een commandopost in Nijmegen.

Drones helpen hulpdiensten bij het efficiënter uitvoeren van werkzaamheden, het verminderen van aantal slachtoffers en het vergroten van de veiligheid van de eigen mensen. Met name drones die taken buiten het zicht van de piloot (Beyond Visual Line of Sight; BVLOS) kunnen uitvoeren, bij het snel en efficiënt inzichtelijk maken van noodsituaties.

Het ‘drone in a box’-concept is simpel. Bij een incident wordt een drone ingezet van het dichtstbijzijnde basisstation – ook wel een ‘box’ of doos genoemd – om snel een incident te kunnen bereiken, de situatie in kaart te brengen en realtime gegevens te verstrekken aan de hulpdiensten die onderweg naar of anderszins betrokken zijn bij het incident. Het gebruik van ‘dozen’ maakt het mogelijk om de drones strategisch in ongevalgevoelige gebieden te plaatsen, ze met een druk op de knop door het commandocentrum te activeren waarna autonoom opererende drones zelfstandig opstijgen zich bij terugkomst weer op kunnen laden.

Om Avy’s ‘drone in a box’-oplossing te demonstreren was op Unmanned Valley een auto-ongeluk in scene gezet. Om de hulpverleners die onderweg waren te ondersteunen, activeerde de ‘alarmcentrale’ – de verkeerspost van Rijkswaterstaat in Nijmegen – de dichtstbijzijnde ‘drone in a box’: een Avy Aera die ondere andere was uitgerust met een gimbal-camera.

De VTOL-vleugeldrone bood vanuit de lucht de alarmcentrale continue en realtime een goed overzicht, waardoor men het incident goed kon monitoren en de hulpverlening kon aansturen.

Voor meer informatie: www.avy.eu.