Nieuws   •

05 april 2022

Corridor voor drones tussen Valkenburg en Den Helder

Drones vliegen waarschijnlijk aan het eind van het jaar heen en weer tussen Den Helder, Valkenburg, Rotterdam en mogelijk Woensdrecht. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan een corridor waar de onbemande voertuigen lange afstanden buiten het zicht van de piloot mogen afleggen. Unmanned Valley op voormalig marinevliegkamp Valkenburg wil graag BVLOS-test vluchten (beyond visual line of sight ofwel buiten het zicht van de piloot) gaan uitvoeren. En in Den Helder hebben een paar helikopter bedrijven die offshore werken belangstelling. De Port of Rotterdam ziet ook mogelijkheden om onbemande vliegtuigen in het havengebied in te zetten. En bij de vliegbasis in Woensdrecht zitten dronebedrijven die de actieradius van hun test locatie willen vergroten.

Boven Zee

De corridor die daarvoor tussen deze vier plaatsen zal worden aangewezen bevindt zich grotendeels boven zee. Niet voor niets”, zegt Frank van der Meer, projectmanager van het ‘Unmanned Aviation Program’ bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. ,,Boven zee kan goed ervaring worden opgedaan met BVLOS-vluchten. Als er iets mis gaat, dan hebben we in deze testfase liever dat een drone in het water terecht komt dan op het land.” Eigenlijk is alleen het Brabantse Woensdrecht op de grens met Zeeland wat verder landinwaarts gelegen. “…Er zitten nog veel haken en ogen aan”, zegt Van der Meer, die gisteren bij de door het ministerie georganiseerde NL Drone Dag in de RAI aanwezig was. “Maar ik denk dat we voor de zomer het traject op papier hebben geregeld en dat het testen dan aan het einde van het jaar kan beginnen.”

 

Luchtverkeersleiding

In de wereld van de drones is BVLOS-vliegen’ de heilige graal. Maar het mag volgens de wet nu nog niet in Nederland. Er zijn weliswaar ontheffingen mogelijk op het verbod, maar die moeten per vlucht worden geregeld. Eén van de problemen is dat het luchtverkeersleidingssysteem is vormgegeven op basis van de klassieke bemande luchtvaart. Dat gaat veranderen maar zover is het nog niet. Jaco Stremler, directeur Luchtvaart bij het ministerie: ..Het is een enorme klus om de regelgeving rond het gebruik van drones – het gaat onder andere om veiligheid en om een luchtverkeersleidingssysteem voor onbemande luchtvaart te ontwikkelen.” Het kabinet stuur- de vorige week het Actieprogramma Onbemande Luchtvaart 2022- 2023 naar de Tweede Kamer, dat in overleg met de dronesector is opgesteld. Daarin is te lezen dat het gebruik van drones sterk toeneemt, maar ook dat er steeds meer toepassingen bijkomen op het gebied van transporttechnologie en informatie- en communicatietechnologie (ICT). De ambitie van het ministerie is om slimme en hoogwaardige technologische toepassingen van onbemande luchtvaart mogelijk te maken, omdat ze kunnen helpen bij economische groei, werkgelegenheid, verduurzaming en verbetering van de leefomgeving.

,,Toen ik 6,5 jaar geleden begon in deze functie, zaten er op het ministerie ergens in een hoekje twee men sen die zich bezighielden met drones. Nu staat het onderwerp in het middelpunt van de belangstelling”, zegt Stremler. ,,Drones zijn al lang niet meer alleen speelgoed. Er zijn allerlei toepassingen die veel voordelen bieden. Een voorbeeld? Rijkswaterstaat gebruikt drones voor de inspectie van bruggen. Op deze manier hoeft de weg niet te worden afgesloten voor de inspectiewerkzaamheden. En denk inderdaad aan de medische drone van de ANWB die in de toekomst snel bloed of medicijnen kan bezorgen, bijvoorbeeld op de eilanden.”

 

https://www.ijmuidercourant.nl/cnt/dmf20220331_11900440