BVLOS
Vliegen buiten het zicht van de piloot
Wij zijn klaar voor BVLOS.
- BVLOS corridor naar zee
- Collega's met kennis en certificaten
- Opgeleide EVLOS observers
- 4G & 5G in testgebied
- 2x Robin Radar IRIS
- Senhive radio frequency detectie
- Command Center
- Portofoons met privé frequenties
Wilt u gebruikmaken van onze BVLOS testfaciliteiten?
BVLOS vliegen bij Unmanned Valley
De ambitie van Unmanned Valley is om laagdrempelig een BVLOS vliegcorridor naar zee als testfaciliteit aan te bieden aan iedere drone operator die hieraan behoefte heeft. Deze corridor is uitgerust met alle mogelijke technieken om ander luchtverkeer in de gaten te houden. Met de onze kennispartners zijn alle voorzieningen en voorwaarden gerealiseerd om een veilige BVLOS operatie uit te voeren.
Kan ik BVLOS vliegen?
De BVLOS vliegcorridor naar zee is op werkdagen eenvoudig te reserveren per tijdslot van 2 uur (8:30-10:30, 10:30 -12:30, 12:30-14:30 en 14:30-16:30 uur. De gebruikte drones die in de corridor mogen vliegen moeten vallen binnen de SAIL I en II categorie. Een kanttekening die wij op dit moment nog moeten maken is dat, ondanks veel inspanningen, wij nog in afwachting zijn van groen licht om daadwerkelijk BVLOS te mogen vliegen onder onze eigen vergunning. Wij zijn positief dat deze ontheffingen er wel snel gaan komen. Bent u zelf in het bezit van een BVLOS ontheffing? Dan kunt u uiteraard al gebruik maken van de faciliteiten.
EVLOS vliegen als alternatief?
Om toch lange afstandsvluchten te kunnen maken bieden wij de mogelijkheid om EVLOS vluchten te maken. Unmanned Valley kan speciaal tot waarnemer opgeleide medewerkers leveren die met ons eigen portofoonnetwerk met u in verbinding staan tijdens vluchtuitvoering. U kunt natuurlijk ook eigen waarnemers verzorgen en zelfs als u geen EVLOS vliegen of STS-02 in uw handboek heeft staan zijn er mogelijkheden, neem dan even contact met ons op.
Controlekamer
Unmanned Valley heeft in ons hoofdgebouw een ruimte ingericht tot controlroom. Hier komen alle datastromen van de detectiesystemen en andere noodzakelijke databronnen samen en deze worden gepresenteerd op grote overzichtschermen. Ook draait hier het ontwikkelde dronemanagementsysteem van Airhub waarmee de vluchten in de corridor kunnen worden aangestuurd. In het systeem zijn beide dronedetectiesystemen geïntegreerd, zodat in één overzicht alle benodigde informatie samenkomt. Uiteraard kunnen ook andere dronemanagementsystemen worden gebruikt als dat wenselijk is. En kunnen de detectiesystemen separaat worden gebruikt Voorwaarde hierbij is dat u als operator beschikt over de juiste ontheffingen en ervaring om de BVLOS operatie veilig en legaal uit te kunnen voeren.
Start- en landingsplek
Om een veilige start en landingsplek te realiseren is los van het testveld een start en landingslocatie gerealiseerd. In een verwarmde shelter met werkplekken kan de vlucht gemonitord worden, spullen worden opgeslagen tijdens de operatie en hieruit kan ook de start en landing worden begeleid.
BVLOS vliegen is cruciaal voor de Sector
Unmanned Valley heeft in samenwerking met het Rijksvastgoedbedrijf een gebied ingericht waarin veilig kan worden getest met Beyond Visual Line Of Sight (BVLOS) vliegen. Dit is het maken van lange-afstandsvluchten waarbij de piloot geen zicht heeft op de drone. In tegenstelling tot in onze buurlanden, is het vliegen buiten het directe zichtveld van de piloot in Nederland erg lastig. Dat terwijl dit een cruciale stap is in het ontwikkelen van bijvoorbeeld autonome dronetoepassingen. Toepassingen die oplossingen bieden voor vraagstukken omtrent de energietransitie, personeelstekorten, landbouw, logistiek, en ga zo maar door. Het maatschappelijk belang wordt breed onderschreven alsmede de economische kansen die deze technologie biedt. Zo hebben wij recentelijk een brandbrief aangeboden aan de minister van I&W.
Unmanned Valley heeft met een consortium van partijen alle randvoorwaarden en voorzieningen gerealiseerd om een BVLOS vliegcorridor naar zee mogelijk te maken. Al deze consortiumpartijen zijn vooruitlopende bedrijven in de industrie en opereren allen wereldwijd in de drone industrie. Deze partijen zijn:
- Airhub: voor de ontwikkeling van software in de vorm van drone management platform met integratie van drone detectiesystemen
- TU Delft: voor de ontwikkeling van een ontwijkalgoritme waarmee drones elkaar automatisch ontwijken
- Robin Radar: voor de plaatsing van een IRIS radarinstallatie en de doorontwikkeling van de software
- SenHive: voor de plaatsing van een drone detectiesysteem op basis van radiosignalen